آشنایی با انواع اجزاء مراحل نصب و مونتاژ تاور کرین

0
تاور کرین ها جرثقیل های غول پیکر برجی

 

تاور کرین ها ( جرثقیل برجی که شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از همان قطعات اصلی تشکیل شده
اند. معمولا پایه تاور کرین ( پایه تثبیت ( در بتن ملح قرار می گیرد و گاهی اوقات به بخش هایی از سازه و یا
شود تاور کرین ها معمولا بهترین ترکیب از ارتفاع و ظرفیت بالابری را
فراهم کرده و به صورت گسترده در ساختن سدها و برج ها و ساختمان های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرند
هنگام نصب اولیه جرثقیل برجی، پایه تثبیت آن بایستی مطابق با مشخصات فنی مورد نیاز که در دفترچه آن نوع
خاص از تاور کرین قید شده با نظارت و تأیبید مهندس ساختمان اجرا شود. از آنجا که دسترسی به این بخش و
بررسی دقیق مشخصات حین بهره برداری از سوی بازرس امکان پذير نیست، تای ید یه مهندس ناظر ساختمان در
این زمینه مورد نیاز خواهد بود

 

تاور کرین چگونه به وجود آمد؟

 

همواره برای ساخت سازه های عظیم مشکل ساخت وجود داشته، بخصوص وقتی کار به ارتفاعات زیادی از سطح
زمین می رسد باید وقت و نیرو و هزینه زیادی به کار رود تا مصالح و تجهیزات با وزن و حجم بالا در سازه قابل
استفاده شوند این مشکل در حدود ۷۰ سال پیش با ساخت نخستین تاور کرین ها تا حدود زیادی مرتفع گردید
اولین تاور کرین بوسیله یونانی های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهار پایان کار می کردم
این تاور کرین برای ساختن ساختمان های بلند در آن زمان مورد استفاده قرار می گرفت و اجازه حمل اجام
سنگین به بالای بنای مورد نظر را میداد
تاور کرین ها از اجزای اصلی و ضروری در هر سایت ساختمانی می باشند
قطعه افزایش ارتفاع که معمولا ارتفاعی متفاوت با قطعات دیگر دکل دارد به این پایه متصل شده و پس از آن
سکشن ها روی آن سوار شده و توسط پین و اشپیل استاندارد و با پیچ و مهره به هم متصل می شوند: سپس دکل
تاور کرین به قسمت گردون که شامل موتور و چرخ دنده ها می شود. متصل می گردد تا امکان چرخش را به تاور
کرین بدهد.

 

در بالای قسمت گردون جرثقیل برجی، سه قسمت اصلی وجود دارد جيب بالابری با بازوی کاری با فلش که
کالسکه و قلاب روی آن حرکت می کنند. جیپ کوتاه تر که وزنه های تعادلی روی آن قرار دارند و معمولا راهرو
های بازرسی تاور کرین و تابلو برق اصلی و موتور گیربکس اصلی نیز در این قسمت جرثقیل برجی قرار گرفته اند.
و قسمت اصلی دیگر کابین اپراتور تاور کرین است که کنترلر ها و لیور ها (اهرم ها) در اینجا قرار داشته و اپراتوری
تاور کرین از این قسمت انجام می شود.

بازوی بلندتر تاور کرین، فلش، بخشی از جرثقیل است که وظیفه بار برداری را به عهده دارد. و بازوی کوتاه، وزنه
های تعادلی را در خود جای داده که معمولا از جنس بتون هستند و ترتیب قرار گیری این بلوک ها بر اساس
ارتفاع کاری جرثقیل و طول فلش و ظرفیت کاربری متفاوت است که در دفترچه همان نوع خاص از تاور کرین
قید شده است. اپراتور تاور کرین می تواند آن را از داخل کابین کنترل کند و یا در برخی از مدل ها از طریق
ریموت کنترل از نقطه ای دلخواه عملیات باربرداری را انجام دهد. در اغلب موارد کابین اپراتور در بالای قسمت
گردان قرار دارد ولی در برخی مدل ها کابین را روی فلش و یا بخش پایینی تاور کرین هم قرار می دهند.
بستن بار و اتصال قلاب ( هوک ( به بار، عموما توسط یک نفر که ریگر با سیم بکسل انداز نامیده می شود انجام
می گیرد . در بسیاری از موارد که اپراتور تاور کرین دید مناسبی روی بار ندارد و یا اینکه باربرداری در نقطه کور
اپراتور انجام می گیرد، حضور ریگر آموزش دیده و مقید به اصول ایمنی بسیار حیاتی است.

 

بسیاری از حوادث جرثقیل های پرچی نه به دلیل نقص فنی در تاور کرین بلکه به دلیل اشتباه ریگر در
بستن صحیح بار و یا عدم ارتباط مناسب در حین بروز خطراتی مثل گیر کردن بخشی از بار به میل
گرد ها یا بخشی از سازه در حال ساخت و وارد شدن شک ناگهانی به فلش رخ می دهند. ارتباط بین
ریگر و اپراتور تاور کرین اغلب از طریق بیسیم صورت می پذیرد ولی باید هردو این افراد با علائم استاندارد و
قراردادی ریگری آشنا باشند تا در صورت قطع ارتباط رادیویی و با صدای محیطی بیش از اندازه بتوانند از آنها
استفاده کنند
قطعات و اجزای اصلی تاور کرین ها یا همان جرثقیل های برچی

تاور کرین ها به صورت گسترده در عملیات ساختمانی و صنعت، برای جابجایی مواد مورد استفاده قرار میگیرند.
جرثقیل های برجی بسیار متنوع هستند ولی قسمت های اصلی همه آنها یکان است.

کاربر محترم ادامه این مقاله را در فایل پی دی اف در لینک زیر بخوانید ……

 

 جهت دانلود فایل مربوطه اینجا کلیک کنید 
حجم فایل : ۱٫۴ کیلو بایت
 کانال تلگرام ما  ( عضویت )
 پیج اینستاگرام ما ( عضویت )

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code